Studentene forteller: første semester ved Høyskolen for dansekunst

Bli kjent med studentene våre! I den andre utgaven av «Studentene forteller», blir vi kjent med Lina og Johannes, som forteller om sitt første semester ved HFDK.
Skrevet av:
Maria Kristina Klungnes Berg
Publisert:
14.02.2023

Vi befinner oss i begynnelsen av februar, det er midt på vinteren og dansestudioene er fylt med dansende studenter. Vi er nå godt i gang med det nye året. Høsten som var, har vært ny, innholdsrik og studentene våre har allerede stått i flere spennende prosesser. Jeg har snakket med to av dem; Johannes og Lina, for å høre om hvordan det har vært å begynne på Høyskolen for dansekunst.

Møt Johannes og Lina

Johannes er 20 år gammel og kommer fra Bærum. Han ble i løpet av oppveksten eksponert for flere ulike kunstformer; både dans, teater og musikk. Johannes sitt første møte med samtidsdans, var da han som liten begynte på dansekurs på Rom for dans. Dette var hans første smakebit på hvordan det kan være å danse og bevege seg. Videre har dans og bevegelse blitt noe han er veldig interessert i, og som betyr svært mye for han. Johannes gikk dramalinja på videregående skole, og har inntil nylig, hovedsakelig drevet med teater og musikk.

Lina er 19 år gammel, kommer fra Skien og har danset siden hun var 4 år gammel. Da Lina var yngre, så hun på dansen som en morsom fritidsaktivitet, og den handlet hovedsakelig om å lære om ulike dansestiler og teknikk. Nå som hun har blitt litt eldre, og etter at hun begynte på Høyskolen på dansekunst, har hun endret syn på hva dans betyr for henne. «Når jeg beveger meg, lærer jeg nye ting om meg selv og jeg får kjent ordentlig på hvordan kroppen min fungerer», forteller Lina.

Både Johannes og Lina er opptatt av de kroppslige erfaringene de får gjennom dansen. På spørsmål om hva dans betyr for dem nå, utdyper de.

«Dans betyr så mye for meg!» utbryter Johannes og fortsetter: «Det er det å bevege seg, utforske kroppslig, oppleve anatomiske erfaringer og så ekstremt mye mer. Jeg vil nok beskrive meg selv som en følsom person, som elsker å skape og erfare - så det å få gjøre alle disse tingene, danse og bevege meg som jeg vil, og å få produsere det jeg vil, gjør meg ekstremt glad».

Lina supplerer: «I dansen konsentrerer jeg meg så mye på kroppen min, at jeg nesten glemmer alt annet stress som skjer utenfor dansesalene».

Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Fra venstre: Johannes Hellstenius, Sofie Vegset og Mari Cederbrand

«Hva sitter dere igjen med til nå?» lurer jeg på. «Åh gud hva sitter jeg med? Det er et svært intrikat spørsmål, siden jeg sitter jo igjen med masse!» utbryter Johannes.

Inntrykket mitt er at det har vært mye å ta inn, og at det er vanskelig å bare trekke ut noen få ting. De kroppslige erfaringene, refleksjonene og medstudentene trekkes frem som spesielt viktige for prosessene deres så langt.

«Vi får så tett oppfølging, reflekterer HELE tiden, og snakker med andre om erfaringene vi nettopp har hatt, noe som gjør at det er alt for mye å bare snakke kort om», forteller Johannes.

Det er tydelig at å jobbe med dans, bevegelse og koreografi, også påvirker andre aspekter ved livene deres. Både Lina og Johannes forteller at de allerede har fått mer forståelse for hva kropp kan være og hvordan kroppene deres fungerer. «Som eksempel, reflekterer jeg over hvordan jeg sitter akkurat nå mens jeg svarer på dette intervjuet, og hvordan jeg til daglig strekker meg etter syltetøyet som ligger i den øverste hyllen på kjøkkenet. Det ligger nemlig mere i disse daglige tingene enn det vi tror», avslutter Johannes med glimt i øyet.

Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Fra venstre: Johannes Hellstenius, Sofie Vegset og Mari Cederbrand

«Hva sitter dere igjen med til nå?» lurer jeg på. «Åh gud hva sitter jeg med? Det er et svært intrikat spørsmål, siden jeg sitter jo igjen med masse!» utbryter Johannes.

Inntrykket mitt er at det har vært mye å ta inn, og at det er vanskelig å bare trekke ut noen få ting. De kroppslige erfaringene, refleksjonene og medstudentene trekkes frem som spesielt viktige for prosessene deres så langt.

«Vi får så tett oppfølging, reflekterer HELE tiden, og snakker med andre om erfaringene vi nettopp har hatt, noe som gjør at det er alt for mye å bare snakke kort om», forteller Johannes.

Det er tydelig at å jobbe med dans, bevegelse og koreografi, også påvirker andre aspekter ved livene deres. Både Lina og Johannes forteller at de allerede har fått mer forståelse for hva kropp kan være og hvordan kroppene deres fungerer. «Som eksempel, reflekterer jeg over hvordan jeg sitter akkurat nå mens jeg svarer på dette intervjuet, og hvordan jeg til daglig strekker meg etter syltetøyet som ligger i den øverste hyllen på kjøkkenet. Det ligger nemlig mere i disse daglige tingene enn det vi tror», avslutter Johannes med glimt i øyet.

Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Fra venstre: Johannes Hellstenius, Sofie Vegset og Mari Cederbrand

«Hva sitter dere igjen med til nå?» lurer jeg på. «Åh gud hva sitter jeg med? Det er et svært intrikat spørsmål, siden jeg sitter jo igjen med masse!» utbryter Johannes.

Inntrykket mitt er at det har vært mye å ta inn, og at det er vanskelig å bare trekke ut noen få ting. De kroppslige erfaringene, refleksjonene og medstudentene trekkes frem som spesielt viktige for prosessene deres så langt.

«Vi får så tett oppfølging, reflekterer HELE tiden, og snakker med andre om erfaringene vi nettopp har hatt, noe som gjør at det er alt for mye å bare snakke kort om», forteller Johannes.

Det er tydelig at å jobbe med dans, bevegelse og koreografi, også påvirker andre aspekter ved livene deres. Både Lina og Johannes forteller at de allerede har fått mer forståelse for hva kropp kan være og hvordan kroppene deres fungerer. «Som eksempel, reflekterer jeg over hvordan jeg sitter akkurat nå mens jeg svarer på dette intervjuet, og hvordan jeg til daglig strekker meg etter syltetøyet som ligger i den øverste hyllen på kjøkkenet. Det ligger nemlig mere i disse daglige tingene enn det vi tror», avslutter Johannes med glimt i øyet.

Se flere bilder her:

No items found.
Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Fra venstre: Johannes Hellstenius, Sofie Vegset og Mari Cederbrand

«Hva sitter dere igjen med til nå?» lurer jeg på. «Åh gud hva sitter jeg med? Det er et svært intrikat spørsmål, siden jeg sitter jo igjen med masse!» utbryter Johannes.

Inntrykket mitt er at det har vært mye å ta inn, og at det er vanskelig å bare trekke ut noen få ting. De kroppslige erfaringene, refleksjonene og medstudentene trekkes frem som spesielt viktige for prosessene deres så langt.

«Vi får så tett oppfølging, reflekterer HELE tiden, og snakker med andre om erfaringene vi nettopp har hatt, noe som gjør at det er alt for mye å bare snakke kort om», forteller Johannes.

Det er tydelig at å jobbe med dans, bevegelse og koreografi, også påvirker andre aspekter ved livene deres. Både Lina og Johannes forteller at de allerede har fått mer forståelse for hva kropp kan være og hvordan kroppene deres fungerer. «Som eksempel, reflekterer jeg over hvordan jeg sitter akkurat nå mens jeg svarer på dette intervjuet, og hvordan jeg til daglig strekker meg etter syltetøyet som ligger i den øverste hyllen på kjøkkenet. Det ligger nemlig mere i disse daglige tingene enn det vi tror», avslutter Johannes med glimt i øyet.

Se flere bilder her:

No items found.
Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Avbildet: Johannes Hellstenius

Møtepunkt 2

Fra etter høstferien og frem til jul, var prosjektarbeidet i kommunikasjonsfag et av hovedfokusene. Dette prosjektet ble ledet av Karstein Solli, med Marius Kjos som med-veileder i prosessen. Tidligere år har kommunikasjonsfag med Karstein vært av mer teoretisk art, men i år har en viktig del av prosjektet vært å kroppsliggjøre kommunikasjonsteorier. Dette resulterte i et kunstnerisk gruppearbeid som ble vist som Møtepunkt 2 for et internt og et eksternt publikum før jul.

«Hva jobbet dere med, og hvordan har det vært å jobbe mot deres andre møtepunkt?» spør jeg nysgjerrig.

«Vi jobbet med alt fra det kroppslige, til praktiske ting, som plassering av publikum», svarer Lina. Johannes forteller at det har vært en kjempefin erfaring, og at de gjennom prosjektet fikk jobbet enda mer med å danse, utforske og koreografere i mindre grupper. Lina synes at det til tider var utfordrende å jobbe med de små gruppene, fordi dette var første gang de jobbet mer selvstendig og fordi hun synes det var litt skummelt å forholde seg til de andres ideer når de fortsatt begynte å bli kjent med hverandre. Hun understreker likevel at «Noe som ga meg mye var å flette samme trioene og duoen vi jobbet i, til et samla stykke. Dette ga meg mye siden vi måtte samarbeide hele klassen». Johannes nikker bekreftende: «Jeg tror det at vi først jobbet i mindre grupper, gjorde det enklere for alle å ta del i gruppearbeidet, og at det gjorde prosessen mer leken». Lina forteller at selv om det til tider var krevende, har hun også lært veldig mye. «Jeg sitter igjen med masse kunnskap om hvordan jeg forholder meg til en gruppe og andres ideer og meninger. Jeg har lært at selv om det virker helt umulig å komme frem til materiale, så står man som regel igjen med noe trygt man kan vise frem». Johannes trekker frem veiledningen underveis i prosessen, som spesielt viktig for å bli trygg på det hans gruppe skulle vise. «Jeg vil si at jeg ble ganske så fornøyd med produktet vårt. Med veiledningen vi fikk underveis, var jeg sikker på at dette kom til å være noe andre ville like også».

«Hvordan var det da å vise det dere hadde laget for publikum? Ble det som forventet?»

«Det var veldig spennende», svarer Johannes. Lina fortsetter: «Vi snakket mye om hvordan det var å ha publikum. Jeg synes det kan være skummelt å vise frem, men når møtepunktet foregår, elsker jeg det. Jeg synes som regel alltid at det er gøy å vise frem noe jeg har jobbet med». For Johannes har forholdet til publikum endret seg siden han begynte på HFDK. «Det har blitt mer nært og fokusert! Etter hver forestilling vi har hatt her, har jeg oppdaget noe helt nytt i møte med publikum. Dette har rett og slett endret mitt forhold til det å stå på en scene for alltid».

Se flere her bilder:

No items found.
Fra venstre: Lina Haugen, Marikken Solli Omvik og Nadine Nicole Nascimento Normann

Første semester

Studentene har vært gjennom mye forskjellig det første semesteret. Et viktige fokus fra høyskolen sin side, har i tillegg til faglig utvikling, vært å jobbe med gruppedynamikk og å etablere en trygg arbeidskultur med fokus på kommunikasjon - gjennom de ulike kunstneriske prosjektene.

«Mitt første semester på HFDK, har vært fylt med mange nye og gode venner, slitne kropper og et godt brukt hode. En stor del av det første semesteret var kommunikasjon. Her lærte vi ulike begreper om generell kommunikasjon, hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan vi kommuniserer og formidler til de vi viser kunsten vår til. I dansefagene har vi jobbet masse med fraskyv, stabilisering, slipp og masse masse mer», forklarer Lina.

For Johannes, som hovedsakelig har sin bakgrunn fra teater og musikk, har det første semesteret vært veldig lærerikt. I møte med de nye fagområdene, har han lært at det å ha bakgrunn innenfor teater og musikk, kan være en styrke, og at det er noe som har gitt han nye, spennende erfaringer i møte med dansekunst og koreografi. «Mitt første semester har vært fantastisk! Selv om det høres litt klisjé ut, så har jeg hatt så mye glede av å være her og har lært så utrolig mye ting. Studiet er kjempebredt og åpner for så mye mer enn det man kanskje først tror. Skolen viser hvor fritt og bredt dans kan være og hvor mange muligheter som finnes», forteller han.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: