Studieprogrammet er inndelt i 5 fagemner: Dansefag, Koreografiske fag, Kommunikasjonsfag, Produksjonsfag og Prosjektarbeid og bachelorprosjekt.
Dansefag omfatter teknikktrening, kropps-, bevegelses- og formforståelse, egentrening, treningslære og teori, som integreres i en helhetlig praksis. Undervisningen har en utforskende tilnærming til fysiske og tekniske prinsipper, der studentene arbeider med bevisstgjøring av egen kropp og bevegelseskvalitet.
Gjennom ulike oppgaver videreutvikles det personlige danseuttrykket.
Målet er at studenten, etter endt utdanning, skal kunne arbeide selvstendig med utøvelse av egen dans.
I koreografiske fag arbeider studenten med forståelse av kropp, rom og tid som koreografiske størrelser. Studenten får tilgang til metoder og verktøy for å kunne utvikle, bearbeide og organisere koreografisk materiale – alene og i samarbeid med andre.
Utforsking gjennom fasene i en kunstnerisk prosess, en metode utviklet ved HFDK, brukes som en sentral strategi i komposisjonsarbeid.
Undervisningen tar utgangspunkt i koreografisk tenkning og legger til rette for arbeid med egne idéer og komposisjoner, der bevegelse kan kombineres med andre uttrykk som f.eks. musikk, lyd, tekst, stemme, objekt, lys og kostyme. Målet er at studenten etter endt utdanning skal kunne utvikle og gjennomføre egne koreografiske prosjekter på selvstendig vis og i samarbeid med andre.
Kommunikasjonsfag omfatter filosofiske samtaler, observasjonsteknikker, begrepsanalyse, veiledning, kommunikasjonsstrategier og etikk.
Studentene arbeider med å forstå kommunikasjon som et grunnleggende verktøy i alt kunstnerisk arbeid.
Skriftlig kommunikasjon om eget prosjekt, inkludert å skrive en prosjektsøknad, inngår som en del av kommunikasjonsfaget.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal kunne bruke relevante kommunikasjonsverktøy og -teknikker rundt sin egen kunstneriske praksis i møte med samarbeidspartnere og ulike målgrupper.
I produksjonsfag får studenten en innføring i praktisk produksjonsarbeid som planlegging, strukturering, skriftlig beskrivelse av egne prosjekter, budsjettarbeid, markedsføring/synliggjøring/salg, gjennomføring og dokumentasjon av dansekunstproduksjoner.
Studentene lærer om forventninger og muligheter som finnes i samfunnet, for å kunne skape sin egen arbeidsplass som dansekunstner.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal være i stand til å produsere og gjennomføre kunstprosjekter eller andre tiltak basert i dansekunst, enten alene eller i samarbeid med andre.
Prosjektarbeid foregår gjennom hele studiet i varierte faglige og kunstneriske oppgaver. Studentene utvikler egne ideer, problemstillinger og prosesser, og får erfaring med samarbeid, ulike målgrupper og arbeidsformer. Prosjektene samler teori og praksis fra øvrige emner og gir trening i å skape og realisere dansekunst i ulike sammenhenger.
Bachelorprosjektet er det avsluttende og mest omfattende arbeidet i studiet. Her planlegger, utvikler og gjennomfører studenten et selvvalgt dansekunstprosjekt over tid, som integrerer all tidligere kunnskap og erfaring. Prosjektet gir rom for fordypning i eget kunstnerisk uttrykk og selvstendig arbeid i møte med profesjonelle rammer.