Studieprogrammet er inndelt i 5 fagemner: Dansefag, Koreografiske fag, Kommunikasjonsfag, Produksjonsfag og Prosjektarbeid og bachelorprosjekt.
Dansefag inneholder teknikktrening; kropps-, bevegelses- og formforståelse, egentrening, treningslære og teori.
I dansefag er det fokus på en utforskende tilnærming til fysiske og tekniske prinsipper og studenten jobber med egen kropps- og bevegelsesforståelse. Improvisasjon brukes som metode for utforskning av fysiske prinsipper og tas med videre inn i ulike oppgaver for utvikling av danserisk materiale.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal kunne arbeide mest mulig selvstendig med egen kropp og bevegelse og utøve egen dans.
Koreografiske fag inneholder fra idé til bevegelse, koreografiske verktøy, improvisasjonsstrategier, koreografisk komposisjon, komplimenterende uttrykk, analyse og teori.
Studenten arbeider med forståelse av kropp, bevegelse, rom og tid som koreografiske element. Faget inneholder komplimenterende uttrykk som musikk/lyd, stemme, tekst, objekt, lys og kostyme.
Studenten får metoder og verktøy og utvikler strategier for å kunne bruke disse, sammen med egne erfaringer i koreografisk arbeid. Improvisasjon brukes som metode for utforskning i ulike komposisjonsoppgaver og for utvikling av koreografisk materiale og strukturer.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal være i stand til å arbeide mest mulig selvstendig med å skape egen koreografi.
Kommunikasjonsfag inneholder kommunikasjonsteori, kommunikasjonsstrategier, observasjonsteknikker, begrepsanalyse, pedagogisk teori, etikk, veiledning og filosofisk samtale.
Studenten arbeider med forståelse av kommunikasjon som grunnleggende verktøy i alt kunstnerisk arbeid og får innføring i ulike kommunikasjonsstrategier i møter med forskjellige målgrupper og samarbeidspartnere.
Kommunikasjon med barn og unge tas inn i undervisningen som en del av studentens kunstneriske praksis med barn og unge som medskapende og målgruppe.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal kunne ta i bruk relevante kommunikasjonsverktøy og teknikker i egen faglig- og kunstnerisk praksis, i henhold til etiske retningslinjer.
Produksjonsfag inneholder praktisk produksjonsarbeid med planlegging og strukturering, skriftlig beskrivelse av eget prosjekt, budsjettarbeid, markedsføring/synliggjøring/salg, gjennomføring og dokumentasjon.
Studenten får praktiske og teoretiske verktøy og metoder for produksjon av dansekunst, og utvikler strategier for å kunne anvende kunnskapen, sammen med egne erfaringer, fra praktisk gjennomføring av prosjekt- og gruppeoppgaver
Studenten arbeider med å forstå alle praktiske deler av et kunstprosjekt, og strukturelle oppgaver rundt dansekunstproduksjon. Skriftlig kommunikasjon omkring eget prosjekt er en del av produksjonsarbeidet og studenten arbeider med å forstå de forventninger og muligheter som ligger i samfunnet i forhold til å kunne skape sin egen arbeidsplass som dansekunstner.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal være i stand til å produsere og praktisk gjennomføre kunstproduksjoner eller andre kulturelle tiltak med base i dans, alene eller i samarbeid med andre.
Prosjektarbeid og bachelorprosjekt inneholder idéutvikling, definisjon av egne problemstillinger innen en gitt oppgave, strukturering av prosess, analyse, vurdering, redigering, valg med sikte på løsning, gjennomføring og evaluering.
Emnet er bygget opp rundt faglige og kunstneriske prosjektoppgaver av ulik art og samler all teori, verktøy, metoder, erfaringer og praksis fra alle fagemnene som studenten opparbeider seg i studiet.
Studenten møter ulike samarbeidspartnere og inngår tverrkunstneriske samarbeid innenfor f.eks musikk, scenografi og kostyme. Studenten møter ulike målgrupper og publikum som skapende utøver og får mulighet til å sette opp prosjekter i ulike rom og på ulike arenaer.
Målet er at studenten etter endt utdanning skal være i stand til å initiere, utvikle og utøve egne dansekunstprosjekter innenfor det profesjonelle scenekunstfeltet. I bachelorprosjektet skal studenten planlegge, skape og over tid drive frem og gjennomføre et selvvalgt dansekunstprosjekt der alle studiets emner integreres, alene eller i samarbeid med en eller flere medstudenter.