Danseutdanning for fremtiden

Bachelorutdanningen kombinerer dans og koreografi og regnes som en av de mest innovative i Norden.
Skrevet av:
Høyskolen for dansekunst
Publisert:
15.08.2022


Studietilbudet bachelor i dansekunst og koreografi ved Høyskolen for dansekunst er unik i Norge og Norden og har fått mye oppmerksomhet. Fagkombinasjonen er relevant for måten de fleste dansekunstnere jobber på i dag; – skapende og utøvende.  

«For å overleve som dansekunstner er det ikke lenger nok å være en teknisk dyktig. Det å kunne beherske koreografiske verktøy er minst like viktig» sier rektor Camilla Myhre. Hun forteller at studiet er lagt opp med lik vekt på det dansetekniske og det skapende.

Gjennom hele studiet lager studentene sine egne forestillingsproduksjoner der de selv er utøvere, under tett veiledning av noen av Norges fremste dansekunstnere. På den måten får de erfaring med alle delene av en skapende prosess, samtidig som de blir supergode utøvere.

Mangfold

Studiet henvender seg til søkere med bakgrunn fra ulike former for dans. Felles er et ønske om å utforske, jobbe med prosjekter og skape noe nytt.

«For oss er det spennende med ulike erfaringer, uttrykk og interesser. Det skaper dynamikk i gruppen og gjør prosjektene mer mangfoldige» forteller førsteamanuensis ved skolen, Marius Kjos. Han er hovedveileder ved skolen og underviser også i koreografiske fag.

Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Høyskolen for dansekunst har utveksling med andre høyere utdanningsinstitusjoner. Her bilde fra samarbeidsprosjekt mellom komponiststudenter og dansestudenter, med forestillingen Vannskelig som ble valgt ut og vist under festivalen Lyden av Musikkhøgskolen i 2017. På bildet Markus Christensen, Amie K. Mbye, Jesper Appelgren, Elvin Matz og Einar Reynisson Grimsby. Foto: Norges Musikkhøgskole.
Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Høyskolen for dansekunst har utveksling med andre høyere utdanningsinstitusjoner. Her bilde fra samarbeidsprosjekt mellom komponiststudenter og dansestudenter, med forestillingen Vannskelig som ble valgt ut og vist under festivalen Lyden av Musikkhøgskolen i 2017. På bildet Markus Christensen, Amie K. Mbye, Jesper Appelgren, Elvin Matz og Einar Reynisson Grimsby. Foto: Norges Musikkhøgskole.
Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Høyskolen for dansekunst har utveksling med andre høyere utdanningsinstitusjoner. Her bilde fra samarbeidsprosjekt mellom komponiststudenter og dansestudenter, med forestillingen Vannskelig som ble valgt ut og vist under festivalen Lyden av Musikkhøgskolen i 2017. På bildet Markus Christensen, Amie K. Mbye, Jesper Appelgren, Elvin Matz og Einar Reynisson Grimsby. Foto: Norges Musikkhøgskole.

Se flere bilder her:

No items found.
Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Høyskolen for dansekunst har utveksling med andre høyere utdanningsinstitusjoner. Her bilde fra samarbeidsprosjekt mellom komponiststudenter og dansestudenter, med forestillingen Vannskelig som ble valgt ut og vist under festivalen Lyden av Musikkhøgskolen i 2017. På bildet Markus Christensen, Amie K. Mbye, Jesper Appelgren, Elvin Matz og Einar Reynisson Grimsby. Foto: Norges Musikkhøgskole.

Se flere bilder her:

No items found.
Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Jon Bugge Mariussen i aksjon sammen med medstudent Emma Öberg. Etter endt utdanning står jobbtilbudene i kø. Foto: Lilja Björk Haraldsdottir.

Eksklusivt
Norges eneste bachelorutdanning i dansekunst og koreografi har opptak kun hvert tredje år. Det gjør studietilbudet eksklusivt.

«Vi har insistert på å kun utdanne få studenter ad gangen. Det gjør at vi kan gi studentene individuell veiledning slik at de kan utvikle sitt bevegelsesspråk og sitt kunstneriske uttrykk. Siden vi er en liten utdanning kan vi dessuten snu oss raskt og skreddersy et tilbud som er oppdatert og relevant» sier rektor Myhre.

I 2022 er det opptak for studieårene 2022-2025. Med løpende opptak frem til studiestart den 29. august er det fortsatt ikke for sent å søke. Alle søkere må komme på opptaksprøve der de må vise en egenkomponert dans på 1-3 minutter.

Les mer om utdanningen her: www.hfdk.no
Ta kontakt for å avtale opptaksprøve: camilla@hfdk.no

Denne artikkelen ble først publisert her: https://www.tautdanning.no/danseutdanning-for-fremtiden/

Se flere her bilder:

No items found.
Studentene får praksis og innblikk i ulike produksjoner for den kulturelle skolesekken i samarbeid med kompetansesenteret Rom for dans. De får også selv utvikle en produksjon for målgruppen barn og unge. Her bilde fra forestillingen Glitch, av og med Stine Gjestvang, Emilie Østby og Maria Plener. Foto: Aurora Arnstad.

I front
For mange er det å jobbe skapende med dans helt nytt. Høyskolen for dansekunst har derfor gjennom mange år utviklet unike undervisningsmetoder.

Undervisningen er lagt opp rundt ulike prosjektoppgaver der studentene jobber mot forestillinger. Studentene lærer gradvis mer om det å ta egne valg og å koreografere. I disse prosessene lærer studentene også om produksjon, som innebære alt fra å sette lys og skaffe publikum til å skrive prosjektsøknader.

Mest fornøyde studenter

Studietilbudet i dans og koreografi ble i 2020 kåret som nr.1 i landet med de mest fornøyde studentene

«Jeg hadde tre fantastiske år ved Høyskolen for dansekunst», forteller tidligere student Jon Bugge Mariussen. Han har bakgrunn fra folkedans og var ferdig utdannet våren 2022.  

Etter endt utdanning stod jobbtilbudene i kø. Nå jobber han i Sverige med en stor teaterforestilling, og om en uke skal han tilbake til Norge og jobbe med to ulike forestillinger på Rom for dans. Senere i høst er det danseforestilling på dansens hus i Helsinki, og en rolle i Fuglane på Det Norske Teateret. «Men det aller mest spennende er at jeg skal sette opp bachelorprosjektet mitt, en helaften som jeg har laget sammen med en av mine medstudenter» forteller Jon entusiastisk.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: