I studio: Gry Bech-Hanssen

Denne høsten har studentene hatt Gry Bech-Hanssen i dansefag og anvendt anatomi.
Skrevet av:
Lilja Björk Haraldsdóttir, HFDK
Publisert:
27.11.2019

Denne høsten har studentene hatt Gry Bech-Hanssen i dansefag og anvendt anatomi. Gry er utdannet danser ved Statens Balletthøgskole og har siden 1995 jobbet som danser, hovedsaklig i samtidsfeltet. Gry har undervist pilates siden 2007, og har mer enn 300 timer videreutdanning i yoga med Yoga Medicine.

Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Se flere bilder her:

No items found.
Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Se flere bilder her:

No items found.
Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

- I tillegg ser vi litt nærmere på ulike måter å jobbe med bevegelighet på, først og fremst i hofter og rygg. Når man skjønner litt mer av anatomien i disse områdene, og hvordan det henger sammen med resten, kan man jobbe mer målrettet, og det kan bli lettere å ta tak i sine egne utfordringer.

Oppgavene studentene har jobbet med på egen hånd har vært en videreføring og utforskning av det vi har snakket om i timene, både individuelt og i grupper. Eksempler kan være å bevege seg med fokus på spesifikke bindevevslinjer, eksperimentere med ulike holdningsmønstre og se hva det gjør med uttrykket, eller bli bevisst sine egne vaner og se etter andre innganger til bevegelse.

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Se flere her bilder:

No items found.
Fra time med Gry Bech-Hanssen

Dette sier Gry om timene sine denne høsten:

- I timene mine denne høsten har vi hatt fokus på fascia/bindevev og alle de ulike kvalitetene og funksjonene det har i kroppen, fra å forme og holde ting på plass til å kommunisere innad med seg selv, bidra med elastisitet og avlastning, og danne linjer for kraftoverføring fra topp til tå på alle sider av kroppen.

Jeg håper at studentene skal kunne oppleve kjente bevegelser på nye måter, bli bevisst på sine vante bevegelsesmønstre og baner, og kanskje oppdage andre måter å gjøre ting på.

Se flere her bilder:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: