«Å være (i) en danseforestilling», er en artikkel skrevet av Gunn Engelsrud som del av utviklingen av forestillingen Livsverket. Gjennom intervjuer, samtaler og observasjoner med dansekunstnerne Caroline Wahlström Nesse, Marius Kjos, Camilla Myhre, Gry Kipperberg og Jonathan Ibsen, og gjennom observasjoner i arbeidet med forestillingen Livsverket, utviklet Engelsrud en tekst om publikums tilstedeværelse i en forestilling.
Artikkelen er redigert av Hedvig Lykke, Camilla Myhre og Caroline Wahlström Nesse, og ble publisert i Rom for dans sitt jubileumshefte i forbindelse med premiere på forestillingen Livsverket. Den er også publisert og kan leses her (Crome nettleser anbefales).
Artikkelen er utgitt på Rom for dans forlag ISBN 978-82-693740-0-1
Gunn Engelsrud holdt en forelesning basert på denne teksten, i forbindelse med forestillingen Livsverket der studenter fra HFDK og Høyskolen Kristiania deltok.
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."
Utdrag fra artikkelen
"Kunstnerne og publikum blir både synlige og seende i relasjonen som oppstår blant dem. Det betyr at erfaringene av å være i forestillingen hviler i en erkjennelse som oppstår i et forhold der publikum ikke kan forstås uavhengig av, eller isoleres fra, det de deltar i og betrakter. Og det samme gjelder forestillingen, som også ville blitt meningsløs dersom ingen overvar den og bidro til dens liv og betydning."