Undervisningsstaben ved HFDK har gjennom mer enn 20 år utviklet metoder for å veilede studentens kunstneriske prosess. I årene 2019-2022 gjennomførte førsteamanuenser Caroline Wahlström Nesse, Marius Kjos og Camilla Myhre et faglig utviklingsarbeid rundt veiledning av dansekunstneriske prosesser, der metodene ble systematisert og videreutviklet i dialog med studentene.
I 2020-2024 er metodene gitt som etterutdanningskurs i samarbeid med PRODA som én- og todagers verksteder, bl.a. ved PRODA Oslo og PRODA Trøndelag. Det er avholdt flere dagsseminarer for de ansatte ved Rom for Dans UNG. Metodene har også vært del av Høyskolens arbeid med å etablere et kulturskoletilbud i Vesterålen.
Å veilede en annens (danse)kunstneriske arbeid krever både faglig-, kunstnerisk- og pedagogisk kompetanse. I verkstedene og seminarene kartlegges ulike faser i en kunstnerisk prosess, og deltakerne får forståelse for prosessen både innenfra som kunstner/utøver og utenfra som veileder. Faglige og kunstneriske verdier og veileders forståelse av eget ståsted er en del av arbeidet.
Studentene ved HFDK får del i verktøyene gjennom veiledningen som gis av høyskolens ansatte.