Demokrati og maktstrukturer i høyere danseutdanning

Førsteamanuensis Camilla Myhre (HFDK) og professor Gunn Engelsrud (NMH) gjennomførte i 2017-2019 et forskningsarbeid der det kunstneriske utviklingsarbeidet Postkoreografer var case.

Postkoreografer var et kunstnerisk utviklingsarbeid ledet av førsteamanuenser Caroline Wahlström Nesse og Marius Kjos. Det kunstneriske resultatet ble vist som del av første års eksamen i 2017.

Resultatet av forskningsprosjektet ble første gang presentert i innlegget «Democracy and destabilization of power in Dance Education” under den 13. internasjonale NOFOD-konferansen «Dance and democracy» 16. juni 2017 i Göteborg. Her ble de første resultatene av forskningen lagt frem.

Prosjekter

Konferansebidrag

Dance and Democracy, den 13. Internasjonale NOFOD konferansen.

Link:
http://nofodgot2017.akademia.is
http://nofodgot2017.akademia.is/wp-content/uploads/2017/03/Nodof_timetable_2017_final.pdf 

Title of session: Democracy and destabilization of power in Dance Education.
Personer:
førsteamanuensis ved HFDK Camilla Myhre og professor ved NIH Gunn Engelsrud
Type arrangement:
4-day seminar on dance, education and research
Utbredelsesområde:
engelsk, internasjonalt
Arrangør:
NOFOD
Språk:
engelsk
Tidspunkt:
Juni, 2017

Faglig presentasjon

Workshop “Art and Empirical Research seminar», Solstrand, Bergen. The seminar program included qualitative research experience from research-based theatre, improvisational drama, dance and film, andparticipant observation, visual and interviews in dementia care as well as in higher education.

Tittel: “Dance education based on intercorporeality and interaffectivity.”
Personer:
Gunn Engelsrud, in cooperation with Camilla Myhre
Type arrangement:
International workshop
Utbredelsesområde:
engelsk, internasjonalt
Arrangør:
Universitetet i Bergen
Språk:
engelsk
Tidspunkt:
September, 2017

Del av bok

I artikkelen “Exploring democratic relations in higher dance education. A case study” av Gunn Engelsrud og Camilla Myhre var problemstillingen følgende: 

“Can we identify how a democratic learning space is realized and taught? Our premise is that the word ‘democracy’ connotes not only a civil right to participate in society and its decisions, but the right to have a voice of one’s own, to engage in a constant effort to achieve greater freedom, and to protest against repression of any kind. As the Nordic model is built on a philosophy of empowerment, equality, rights, participation, and so forth, the question we wish to examine is how and how much these precepts are respected in dance education and bodily performance.”

Artikkelen ble utgitt som del av den fagfellevurderte antologien “The nordic model and physical culture” (Tin, Tangen, Giulianotti), Routledge Research in sport, Culture and society, 2020 (ISBN 978-0-367-33500-7).

Resultatet ble oppsummert bl.a. på denne måten: “This case study provides strong evidence that higher dance education students are capable of being involved in democratic processes and deserve to be, not least in difficult and challenging negotiations to develop high-quality compromise solutions.” Gunn Engelsrud og Camilla Myhre

Utbredelsesområde: Internasjonalt
Type arrangement:
del av bok
Forlag:
Routledge
Tidspunkt for utgivelse:
desember 2020
Personer:  
Camilla Myhre (førsteamanuensis HFDK), Gunn Engelsrud (professor Norges Idrettshøgskole)
Andre medvirkende: Caroline Wahlström Nesse, Marius Kjos, kunstnerisk ansvarlige for det kunstneriske utviklingsarbeidet Postkoreografene som var case for FoU-arbeidet.

Andre forskningsprosjekter